Daca vrei sa ai rapid rezultate relevante legate de o anumita problema incerci sa gandesti un experiment social. Experimentele sociale sunt la moda astazi si au fost mereu, datele culese in urma punerii lor in practica au ajutat la luarea unor decizii si la intelegerea unor comportamente umane mai simplu si fara costuri mari.

Unele sunt serioase, altele sunt de multe ori mai ciudate si rezultatele sunt neasteptate chiar si pentru cei care conduc astfel de experimente…

Cum se vad oamenii si cum sunt ei vazuti de catre straini? Poate te-ai intrebat de multe ori cum anume te-ar vedea cineva strain si cat de mult difera imaginea pe care o ai despre tine, in mintea ta. Intr-un experiment social interesant s-a apelat la un artist criminalist de la FBI, care se ocupa de realizarea de portrete robot, pentru a contura portrete desenate de femei conform propriilor descrieri. Apoi aceleasi femei au fost desenate in baza descrierilor unor straini. Cele doua portrete au iesit total diferite, desi discutam despre una si aceeasi persoana.

Femeile din portretele realizate pe baza descrierilor strainilor aratau mai fericite si erau mai aproape de realitate, in vreme ce portretele realizate doar dupa descrierile femeilor care erau desenate aratau mai rau. Cercetatorii care au analizat toate portretele desenate au concluzionat faptul ca oamenii tind sa exagereze defectele lor, iar strainii se concentreaza pe aspectele pozitive mai mult cand e vorba de cineva din fata lor.

Daca un camp plin cu de toate ramane nesupravegheat ce vor face oamenii? Vor fura produse agricole sau vor plati pentru ele si vor alege sa fie corecti? Au fost amplasate cutii pline cu fructe, legume, flori la marginea drumului, pe un camp. Au fost lasate preturile pentru produse in apropiere si un loc unde oamenii corecti puteau lasa banii pe ce luau. Nimeni nu controla tranzactiile, oamenii alegeau ce voiau sa faca, nu existau restrictii, supraveghere. Rezultatele au fost surprinzatoare: nu s-a furat nimic, ba mai mult, unii oameni au platit mai mult decat valorau produsele si castigurile finale au fost substantial mai mari decat se asteptau cei care au pus la cale acest experiment inedit.

Experimentul social Carlsberg. Danezii de la Carlsberg au avut o idee interesanta de experiment social. In ce a constat experimentul: cupluri care nu stiau ca fac parte dintr-un experiment social au mers intr-o sala de cinema aglomerata si au realizat pe loc ca singurele locuri disponibile erau fix in mijlocul randurilor de scaune unde erau inconjurati de motociclisti. Unele cupluri au plecat imediat cand au vazut ca sunt priviti de atata lume dintr-o anumita categorie, a motociclistilor. Cele care au ales sa ramana au fost primite cu urale si o runda de bere din partea casei. Rezultatul experimentului: s-a demonstrat ca nu trebuie sa judeci niciodata o carte dupa coperta sa, sa nu te iei dupa aparente si sa incerci sa analizezi lucrurile dintr-o perspectiva mai putin tematoare.

Ce s-ar intampla daca toate produsele straine sunt scoase de pe rafturile supermarketurilor? In Hamburg, supermarketul Edeka a decis sa elimine de pe rafturile sale orice fel de produs strain si a lasat doar produsele de provenienta germana, asta pentru o zi intreaga. Ideea era simpla: se desfasura o campanie inedita prin care se incerca prevenirea xenofobiei. Rezultatul experimentului a fost puternic si notabil: clientii au fost socati sa vada rafturi aproape goale sau goale de tot si si-au dat seama ce diferita ar fi viata lor daca Germania nu ar mai coopera deloc cu alte tari si nu ar mai fi importuri de produse diverse.

Experimentul social camera plina de fum. Experimentul a fost destul de simplu: un participant statea intr-o camera goala si completa un chestionar. Problema era ca in camera respectiva incepea sa intre fum incet, incet. S-a vrut analizarea reactiei omului care isi dadea seama ca e ceva in neregula. In alta etapa a experimentului un alt participant singur era in camera, dar mai avea pe langa el doi oameni care nu reactionau deloc la fumul ce umplea vizibil camera.

Rezultatele au fost neasteptate pana la un punct: 75% din oamenii ramasi singuri in camera au raportat fumul imediat, in doua minute deja cei singuri au sesizat fumul. In situatia in care erau alti doi oameni in camera doar 10% din participanti au mai raportat fumul, 9 din 10 subiecti au continuat sa completeze chestionarele, asta desi era fum in camera. In loc sa ne bazam pe instinctele noastre, ne bazam de multe ori pe ceea ce vedem la altii, pe raspunsurile celor de langa noi, si nu mai actionam asa cum ar fi trebuit sa o facem.

Ce efect are muzica din taxi asupra pasagerilor? Stim deja ca in taxi se mai asculta si muzica. Intr-un experiment social funny un taximetrist a schimbat muzica din masina pe masura ce a avut pasageri diferiti, pe parcursul cursei, si a vrut sa vada ce fel este afectat comportamentul pasagerului si ce fel de rating primeste la final pentru serviciile sale. La fiecare sapte zile taximetristul schimba muzica.

Rezultatele au fost interesante: ratingul acordat s-a schimbat in functie genul muzical care a fost redat in masina. Muzica rock, rap, retro a dus la rating foarte mic, in vreme ce hiturile vechi, muzica clasica au dus la un rating foarte bun spre maxim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *